Després de la valoració de les quatre colles que aquest any 2008 han assolit castells de gamma extra, ara és el torn de les colles que han assolit algun castell de nou.
Aquesta valoració la començo amb l’única colla de les aquí esmentades que han assolit tant el 3d9 amb folre com el 4d9 amb folre, i també és la que ha aconseguit més castells de nou, i aquesta no és un altra que la colla dels Capgrossos de Mataró. La colla mataronina començava l’any amb relleu al capdavant de la mateixa, en Lluís Feliu agafava el relleu del Xevi Castellví, el qual portava sent-ne el cap de colla des de feia forces anys. Està clar que tenia una tasca difícil, mantenir el nivell que havia arribat la colla en els darrers anys, i si podia ser fer el salt definitiu (el qual sembla que sigui més esperat pels mitjans de comunicació que
no pas per la mateixa colla) als castells de gamma extra. La temporada va començar molt bé, sent la primera colla en descarregar tant el 5d8 com el 3d9f, ho feien en l’actuació de l’aniversari a principis del mes de juny, els repeteixen a Premià de Mar, i arriben a les Santes de Mataró amb l’objectiu de la tripleta i el compleixen, no sense haver de patir, sobretot amb el quatre. La tornada de vacances és positiva tot i una ensopegada a Reus amb un intent de 3d9 amb folre, el qual descarreguen de nou una setmana més tard. Els assaigs de cara al concurs van molt bé i es parla d’un possible intent de castell de gamma extra per aquest, però finalment queda descartat, i l’actuació al concurs no és l’esperada ja que no poden completar la tripleta ja que fallen en l’intent de 4d9 amb folre, castells que els hi reporta molts problemes a l’hora de muntar. A Girona tornen amb el 3d9 amb folre i carreguen el 4d8 amb el pilar, i per Tots Sants es treuen l’espina del 4d9 amb folre, però en aquesta ocasió fallen amb el 3d9 amb folre, el qual sols queda en carregat, i per la seva diada prefereixen fer una actuació tranquil·la per acabar l’any. En resum, jo crec que ha estat un bon any de la colla mataronina, però després de l’actuació de les Santes semblava que podria ser molt millor, però s’ha de recordar que els castells de nou són molt difícils, i no sempre surten bé, els hi falta fer alguna cosa més al el pilar de sis ja que sols han carregat un 4d8 amb el pilar, pel que es veu no van trobar l’ocasió de fer el pilar de sis i es van haver de conformar amb aquests resultats. A diferència dels darrers anys han fet uns castells (sobretot el 3) una mica més moguts del que ens tenien acostumats però això no és un fet concloent perquè han demostrat que també saben descarregar aquests castells. Molta gent trobarà a faltar que no hagin provat cap castell de gamma extra, quan qualsevol altra colla amb els assaigs que han fet els mataronins ho haguessin fet, però ells són els que decideixen i veient la seva trajectòria no tinc cap dubte que han pres la decisió més encertada, i aquest 2009 amb el cap de colla que repeteix, la colla pot fer aquest pas de gegant.
La segona colla que ha aconseguit mes castells de nou i que també ha descarregat el 5d8 és la Colla Jove Xiquets de Tarragona. La colla tarragonina després d’uns anys de sequera en forma de castells de nou, tot i un nivell molt bo pel que fa als de vuit, encetava la temporada amb aires nous, amb relleu al càrrec de cap de colla ja que era escollit en Jordi Crespo com a nou cap de colla amb aires de renovació d’una colla que acusava la síndrome de la “trileta”, de no poder superar l’actuació de 4d8, 3d8 i 2d8 amb folre. La colla comença la temporada a un ritme una mica lent, però quan comencen a fer els seus primers castells de vuit (a principis dels mes de juny) els sovintegen com en les darreres temporades, assolint la seva primera “trileta” de la temporada per Sant Joan (la coneguda actuació de tripleta: 4d8, 3d8, 2d8 amb folre) ja al mes. Per S
ant Magí fixen el seu objectiu en el 4d9 amb folre però fallen de forma contundent, i veuen com la colla rival si que assoleix el seu objectiu. Amb la moral una mica tocada es presenten a l’actuació del Catllar amb l’esperança de poder-hi fer el 3d9 amb folre, però fallen en el 2d8 amb folre i deixen el castell de nou per una altra ocasió. Després d’unes actuacions de tràmit, assegurant els castells i polint detalls, arriben a Santa Tecla, a la diada del primer diumenge de festes, i després 5 anys de sequera descarreguen un castell de nou, concretament el 3d9 amb folre, i en la mateixa actuació carreguen el 5d8, però la diada de Santa Tecla que da rebaixada degut a a la pluja i han d’esperar al concurs per a tornar amb els castells de nou, i ho fan amb el mateix resultat: 3d9 amb folre descarregat i 5d8 carregat. La temporada l’acaben descarregant per fi el 5d8 al Vendrell, no sense haver-lo de patir molt i estrenant un castell nou per la colla com és el 9 de 7 a la diada de l’Esperidió. Està clar que venint d’on venia la colla tarragonina, el resultat d’aquesta temporada és molt bo, han pogut superar la barrera de la “trileta”, i de nou s’han posat al capdavant de les colles tarragonines, sols els hi ha faltat el 4d9 amb folre, castell que va quedar molt lluny per Sant Magí però que més endavant potser haguessin pogut assolir i també algun pilar, ja que normalment ha estat una colla força pilanera, i s’haurà de veure aquest 2009 si repeteix el cap de colla i pot millorar els resultats obtinguts.
Amb els mateixos números pel que fa als castells de nou respecte a la Colla Jove Xiquets de Tarragona trobem la colla dels Castellers de Sants. La colla del conegut barri de Barcelona h
a estat una de les colles revelació de la temporada, tot i que vista l’evolució dels darrers anys i amb els dos intents desmuntats de 3d9 amb folre per la diada de Tots Sants del 2007 era força probable que fos la propera colla que aconseguís castells de nou. Amb l’Andreu Botella de nou al capdavant de la colla, la seva ha estat una temporada pas a pas, assolint els primers castells de vuit pel seu aniversari, uns primers mesos de temporada on sovintegen el 3d8, però que tenen alguns problemes amb el 4d8, el qual queda sols en carregat en dues ocasions, però al mes de juliol descarreguen el primer 2d8 amb folre de l’any. La represa de vacances comença per la seva Festa Major, actuació de tràmit que enceta el camí cap a la Mercè, i allà completen la primera tripleta de vuit de l’any, i com és de costum en els darrers anys el final de temporada és frenètic i apassionant per ells i aquest any més que mai: tot comença pel concurs, actuació on carreguen el seu primer castell de nou de la història, el 3d9 amb folre, castell que descarreguen poques setmanes després al seu barri, completant la seva millor actuació de la història. Per Tots Sants tornen a repetir l’actuació i dies abans havien carregat el primer pilar de sis de la seva història a Sitges, i a la darrera gran actuació de l’any no poden repetir el 3d9 amb folre, ni tampoc poden portar a plaça el 5d8, castell que havien estat assajant, però sorprenen a tothom descarregant un castell que no s’havia vist des del segle XIX, el dos de set aixecat per sota, amb una execució molt correcta i senzilla, s’haurà de veure si altres colles proven aquest castell. Com a valoració global la temporada dels de Sants ha estat molt bona i els números ho demostren, sols els hi faltat tenir una estructura de quatre millor, però ja passa sovint que quan el tres surt bé no surt millor el quatre, l’any que comença ha de ser el de la consolidació (el més difícil com s’ha pogut comprovar amb d’altres colles) d’aquesta colla en la gamma dels castells de nou.
La darrera colla que va assolir castells de nou l’any 2008 va ser l’altra colla gran tarragonina, la dels Xiquets de Tarragona. A l’igual que la seva rival, també hi havia relleu al capdvant de la colla on en Jeroni Bru ocupava el lloc del Joan Sala. El començament de la temporada va ser molt bo amb els primers 3d8 i 2d7 de la temporada per Sant Jordi, però el 4d8 ha d’esperar fins a finals de juny. El proper pas és el 2d8 amb folre, castell que volen fer abans de Sant Magí, però la pluja els hi juga una mala passada (va ser una de les grans damnificades per la pluja) i no el poden portar a l’actuació a Altafulla, p
erò no desisteixen i si que el porten a plaça a les festes del carrer de Maria Cristina tarragoní, encara que sols queda en carregat. Arriba Sant Magí i després de descarregar el primer 2d8 amb folre de l’any descarreguen també el 3d9 amb folre, superant a la rival tarragonina i més important encara, assolir per primera vegada en la seva història un castell de nou tant aviat, per Sant Magí. Després d’aquesta actuació s’esperava molt d’aquesta colla però els resultats no els acompanyaran, a principis de setembre tornen a ensopegar amb el 2d8 amb folre ja que sols queda en carregat, castell que descarreguen en la diada del primer diumenge de festes de Santa Tecla però tenen problemes amb el muntatge del 3d9 amb folre, finalment el castell tira amunt i tot just a l’hora de carregar-se es despenja per dalt i acaba caient tot el castell, castell polèmic ja que quasi tothom coincideix que el castell no està carregat tot i que la colla si que el dóna per carregat, però el més important d’aquest castell és que queda tocada la canalla i tot i els intents de revifar no ho acabaran de fer i sols carreguen el 4d8 per Sant Tecla, i en l’actuació del concurs com a millor castell carreguen el 2d8 amb folre, última actuació important ja que per la seva diada decideixen fer una actuació de tràmit. La valoració d’una colla que ha fet castells de nou no pot ser negativa, però vist els resultats globals de tots els castells i com havien acabat el mes d’agost no és una temporada per estar exultants, el 3d8 l’han tornat a dominar però han sovintejat poc el 4d8 (sols 4 descarregats) i han tingut problemes amb el 2d8 amb folre, respecte al 2007 han perdut el 5d8 i tampoc han fet cap gran pilar.
I fins aquí la valoració de les colles de nou del 2008, com sempre una valoració totalment personal, subjectiva i opinable.
Les fotografies de webcasteller.

